100 nghệ sĩ hip hop hàng đầu 2009 năm 2022

Là nghệ sĩ có lượt stream nhiều nhất trên Spotify trong thập kỷ với hơn 28 tỷ lượt, đồng thời cũng là người đầu tiên trên Apple Music vượt qua mốc 10 tỷ lượt stream. Điều gì đã giúp Drake thành công đến như vậy?

100 nghệ sĩ hip hop hàng đầu 2009 năm 2022

Vào tháng 3 năm ngoái, Aubrey ‘Drake’ Graham tiếp tục có thêm một bài hát lọt vào bảng xếp hạng Billboard Hot 100. “Oprah’s Bank Account” cùng với Lil Yachty và DaBaby là bài hát thứ 208 của Drake lọt vào bảng xếp hạng này. Từ single thành công đầu tiên “Best I Ever Had” vào năm 2009, “Hotline Bling” năm 2015 và bản hit năm 2016 cùng với Rihanna - “Work". Bản hit gần đây Drake sánh đôi cùng Nữ hoàng nhạc Pop - Madonna và Playboi Carti khi "Pain 1993" cũng đã trở thành đĩa đơn thứ 38 nằm trong top 10 của Drake tại Mỹ. Vậy Drake đã từ từ chinh phục người nghe nhạc trên toàn thế giới bằng cách nào? 

Đối với một rapper không phải người Mỹ để tạo được dấu ấn như vậy trong hip-hop là chuyện không hề dễ, thế nhưng Drake còn vượt xa cả khuôn khổ của một nghệ sĩ Rap đơn thuần. Anh ấy là nghệ sĩ có lượt stream nhiều nhất của Spotify trong thập kỷ với hơn 28 tỷ lượt. Tất cả năm album, cộng với ba bản mixtape của Drake đã đạt vị trí số một trong bảng xếp hạng Billboard và đứng đầu các bảng xếp hạng trên khắp thế giới. Anh ấy là nghệ sĩ đầu tiên trên Apple Music vượt qua 10 tỷ lượt stream và là nghệ sĩ lớn nhất năm 2018 trên Spotify với 8,2 tỷ lượt. Với mixtape “Dark Lane Demo Tapes” và album mới “Certified Lover Boy” được ra mắt gần đây, có thể nói rằng Drake sẽ phá vỡ nhiều nhiều kỷ lục hơn nữa.

100 nghệ sĩ hip hop hàng đầu 2009 năm 2022

Xuất phát điểm bình thường  

Với khởi đầu là một diễn viên nhí đến từ Toronto, không ai có thể đoán được Drake sẽ trở thành một rapper siêu thành công trong tương lai. Chỉ cho đến khi ra mắt sản phẩm âm nhạc chính thức vào năm 2009 anh mới bắt đầu được để ý tới. Chưa có một rapper nào ở ngoài lãnh thổ nước Mỹ (ngoài trừ rapper người Anh - Slick Rick) có khả năng khuấy động thị trường hip-hop Mỹ chứ chưa nói là trên toàn cầu.

Là con trai của một tay trống người Mỹ gốc Phi và có mẹ là giáo viên người Canada gốc Do Thái. Gia đình Drake không giàu có thế nhưng anh ấy không đến từ một môi trường xã hội đặc biệt khó khăn. Anh không có một lý lịch liên quan đến những hoạt động bất hợp pháp như một số đồng nghiệp hay có những phát ngôn công kích chính trị hay xã hội. Nói chung Drake là một người có xuất phát điểm hết sức bình thường và có một đời tư không quá khác biệt với mọi người.

Có lẽ vì những yếu tố này, Drake dễ dàng tiếp cận được với công chúng hơn. Sau khi phát hành mixtape thứ ba, "So Far Gone" vào năm 2009, mọi rapper và hãng thu âm lớn đều muốn ký hợp đồng với chàng trai 22 tuổi khi đó. Young Money Entertainment của Lil Wayne đã nhanh chóng ký kết thỏa thuận với chàng rapper trẻ đầy tiềm năng này chỉ trong vòng vài tháng sau. Sự kết hợp điệu nghệ của Drake giữa những nét nhạc R&B với những đoạn rap ấn tượng đã nhanh chóng giành được chiến thắng trước những ngôi sao hip-hop trên toàn thế giới vào thời điểm bấy giờ.

Là một người dễ mến

Drake yêu mẹ của mình và luôn nhắc cho mọi người điều đó. Anh ấy cũng không ngại thể hiện cảm xúc của mình, điều này khiến nhiều người chê bai anh ấy là “soft boy”. Thế nhưng trong thời đại internet, mọi sự chê bai đều giúp tên tuổi của anh được nhắc đi nhắc lại trên khắp các MXH.

Tuy nhiên, Drake cần phải lưu tâm đến tình hình hiện tại hơn. Sản phẩm âm nhạc gần đây của anh ấy có hơi nhiều sự khoe khoang về vật chất. Điều này có vẻ không ổn trong một thế giới đang vật lộn với một loại virus chết người tác động mạnh mẽ tới kinh tế và xã hội. 

Biết cách tận dụng sức mạnh của mạng xã hội:

Drake từng phải hoãn ra mắt phần tiếp theo của “So Far Gone” với tên gọi “Thank Me Later” do một cú ngã trên sân khấu làm trầm trọng thêm phần đầu gối vốn đã bị thương của mình. Tuy nhiên vết thương này đã sớm trở thành một hashtag hài hước trên Twitter và một tài khoản @DrAkesKnee để châm biếm tai nạn này của Drake vẫn còn hoạt động cho đến ngày nay. Có lẽ đó là khi Drake nhận ra sức mạnh của MXH.

Tận dụng điều này, Drake đã đưa vào “Hotline Bling” một điệu nhảy hết sức viral để thu về 1,6 tỷ lượt xem trên Youtube. Ngoài ra trong bài hát “In My Feelings”, Drake đã sử dụng từ “Kiki” và phát hành ngay trong khoảng thời gian cặp đôi Kim Kardashian và Kanye West có tin đồn rạn nứt. Điều này khiến nhiều người hâm mộ nhốn nháo điều tra từ “Kiki” được nhắc đến trong bài thực sự có thể là ai. Về cơ bản Drake đã thực sự tận dụng sức mạnh của sự lan truyền để giành chiến thắng trên các nền tảng MXH.

100 nghệ sĩ hip hop hàng đầu 2009 năm 2022

Hiểu rõ những nền tảng phát nhạc trực tuyến:

Mặc dù có những lo ngại rằng các nền tảng như Spotify sẽ phá hủy ngành công nghiệp. Thế nhưng Drake đã tìm ra cách chính xác để thích ứng với nó. Bạn càng có nhiều bài hát, càng có nhiều lượt stream. Với số lượng stream càng nhiều, bạn càng nhận được nhiều sự chú ý đồng thời phí lưu diễn và cộng tác của bạn sẽ ngày càng cao.

Drake hiểu rõ các nền tảng phát trực tuyến đến nỗi vào năm 2017, anh quyết định phát hành không phải một album mà là một Playlist. “More Life” đã thành công đến mức phá vỡ các kỷ lục trước đó của Drake. Vào ngày đầu tiên phát hành, Apple Music báo cáo “More Life” đã được stream 89,9 triệu lần trong 24 giờ. 

Đặt quyền riêng tư lên hàng đầu:

Trái ngược những ngày đầu tiên của sử nghiệp, Drake đã trả lời rất nhiều cuộc phỏng vấn. Thế nhưng trong vài năm gần đây Drake đã áp dụng triết lý của Jay-Z và Beyoncé đối với báo chí - “Càng đơn giản càng đẹp”. Drake hiếm khi chia sẻ với giới truyền thông và chỉ xuất hiện vài lần hiếm hoi trên Link Up TV hay là Fire in the Booth của Charlie Sloth

Drake thậm chí còn khá ít quan tâm đến mạng xã hội, mặc dù gần đây anh ấy đã bắt đầu cởi mở hơn một chút. Ngoài việc đăng một bức ảnh của gia đình mình, anh ấy cũng thừa nhận Adonis và Brussaux (tên của những thành viên trong gia đình) lần đầu tiên được nhắc đến trong "Dark Lane Demo Tapes". Drake cũng gây bất ngờ khi mời Architectural Digest thăm quan dinh thự to lớn ở Toronto của mình vào tháng 4.

Drake thích kết hợp với những tài năng mới

Drake không ngại hạ mình ở vị thế của một siêu sao và làm việc với những nghệ sĩ trẻ mới. Rapper người Anh - Dave chắc chắn hiểu rõ điều này hơn cả. Có thể thấy rằng một bản nhạc hợp tác hay một bản phối lại từ Drake có thể tạo nên sự nghiệp của một nghệ sĩ nào đó. Drake sẵn sàng làm nó với mục đích âm nhạc chứ chẳng cần một ân huệ gì. Hai nghệ sĩ ít tiếng tăm là Fivio Foreign và Sosa Geek từng được xuất hiện trong Dark Lane Demo Tapes đã có nhiều sự chú ý hơn chính là nhờ điều này.

100 nghệ sĩ hip hop hàng đầu 2009 năm 2022

Phong cách cố định nhưng không ngừng thử nghiệm, phát triển

Âm nhạc của Drake không phá vỡ các quy tắc. Điều mà anh ấy làm rất tốt là đi đúng ranh giới giữa tính thương mại và mà không mất đi cái chất của mình.

Giống như Madonna của thời kỳ trước, Drake biết tốt nhất là nên giữ yên phong cách và tập trung vào thể loại âm nhạc đã làm nên thành công cho mình. Thế nhưng không phải vì đó mà anh giữ cho mình “một màu”. Drake từng thử nghiệm những thể loại như nhạc grime, drill, afrobeat và reggaeton. Điều này dẫn đến những lời chỉ trích cho rằng Drake là một kẻ chiếm đoạt văn hóa và thiếu phong cách của riêng mình. Thế nhưng Drake đã đáp trả lại trong một cuộc phỏng vấn vào năm 2019 cho rằng anh ấy luôn tôn trọng các thể loại âm nhạc và luôn nghiên cứu kỹ lưỡng mỗi khi ra một sản phẩm nào đó. Bất cứ khi nào Drake muốn thử nghiệm một thể loại nhạc mới, anh thường làm việc chặt chẽ với những nghệ sĩ hàng đầu của thể loại đó. Bằng chứng là anh ấy đã hợp tác với Skepta, Wizkid, Bad Bunny và rất nhiều người khác.

Âm nhạc của anh ấy

Tất cả những điều trên sẽ là thiếu sót nếu không nhắc đến những sản phẩm của Drake. Ắt hẳn trong chúng ta ai cũng đã từng nghe một lần những “Hotline Bling, One Dance, God’s Plan, Controlla, Energy, Work, Worst Behaviour, Hold On We’re Going Home, All Me, Best I Ever Had” phải không? Drake có một số lượng bản hits nhiều đến đáng kinh ngạc. Không nghi ngờ gì khi album thứ sáu ra mắt chắc chắn nó sẽ đạt vị trí số một. Chỉ trong chưa đầy 12 tiếng sau khi album được chính thức ra mắt, “Certified Lover Boy” đã phá vỡ kỷ lục album có lượt stream cao nhất trong vòng 24 tiếng năm 2021 của Apple Music Spotify. Vốn kỷ lục này trước đây được nắm giữ bởi album năm 2018 “Scorpions” của chính anh.

(Theo Vogue)

25. Big Boi ft. Gucci Mane – “Shine Blockas”

Somehow, Big Boi, one half of the most popular rap group of all-time, has leaked fantastic album material for over a year-plus and still Sir Luscious Lead Foot can’t get a release date. The latest gem from Daddy Fat Sacks’s solo album, “Shine Blockas” combines Gucci’s infectious energy and Big Boi’s unmatched flow over a superbly soulful beat with a distinctly Southern trunk thump. Gucci and Big make a natural pair, given the two’s mutual love for goofy similes and metaphors. Big awkwardly sprays like a skunk, while Gucci strives for Tyler Perry sales. Producer Cutmaster Swiff spit-shines Harold Melvin’s vocals until they glisten like a fresh coat of candy paint on a Caddie. Where Kanye used he same sample on Jay-Z’s “This Can’t Be Life” to convey sadness and lamentation, Big Boi turns it into a playful, triumphant kiss-off to the haters. Of course they can’t close the safe–there’s too much money in it.–Aaron Matthews

24. Cormega – “The Other Side”

100 nghệ sĩ hip hop hàng đầu 2009 năm 2022

Outshining legendary producers like DJ Premier and Large Professor, M.O.P’s Fizzy Womack stole the show on Cormega’s latest album with the laid-back beat to :The Other Side.” Shimmering with smooth-jazz strings and blaring saxophone runs, the track recalls the smoother moments of A Tribe Called Quest’s late 90’s Love Movement, providing an unexpected canvas for Mega to display a newfound maturity. Describing his transition from crack to music, Cormega spits fire proving that rapping about finding peace can be just as entertaining as rhymes about going to war. Like Common on Resurrection, it’s the not the positivity that shines through here but the journey to reach it. —Sach O

23. Q-Tip ft. Chef Raekwon, Busta Rhymes & Lil Wayne – “Renaissance Rap Remix”

Q-Tip signals his intent immediately, imitating the opening of”The Symphony:” I don’t care who’s first or who’s last, I just know y’all better rock this at the drop of a dime. Playing the role of Masta Ace, he sets it off over J Dilla’s X-Files gone boom-bap beat, recycling his verse from the original, a rehash of his ascent battling on trains. Busta Rhymes and Raekwon make up for the lack of novelty, with the former in full-on conspiracy mode babbling about diamonds buried in Jerusalem, and a zoological leitmotif as though he only wore khaki and camouflage. Befitting his epic 2009 run, Rae steals the show in a full-on vivid laser-eye guide mode, squeezing “Johnny Walker in the Benz all freezing,” “poison medals on his necks wrists and arms,” “Louis luggage is bronze. Together they’re they’re the “Chi-Lites, a twist of the O-Jay’s, one line of this will have you leaning like roach spray.” It’s the rare contemporary track that doesn’t let its self-conscious aspirations towards greatness affect its actual greatness. It might lack the magnitude of a “Symphony,” but it’s still rough as brillo and the closest we came in 2009. –Jeff Weiss

22. Royce Da’ 5’9 ft. Joell Ortiz & Bun B – “Hood Love”

Say what you want, I loved the Slaughterhouse album, if only because it served as a great rap litmus test for my RSS feed. Though it was definitely uneven, the record’s uncompromising hoodies n timbs aggression served as a fantastic way to separate the wheat from the chaff when it came to rap critics: if you didn’t fuck with this but spent the year bigging up Drake, Gucci Mane or Diplo, I stopped reading your blog. With that out of the way, “Hood Love” from Royce’s Street-Hop is the best thing any of those guys did all year, a laid-back Premo produced banger that had cats catching ’95 flashbacks for real. Royce continues to be the closest thing we have to early Nas and Biggie, spitting razor sharp meticulousness about street life without dropping ridiculous lies about the weight he’s moving. Joell’s nasal flow is his perfect foil, dropping humorous details about an Ice Cube quality good day and proving he’s Slaughterhouse’s most underrated member. As for Bun B, he continues to prove correct the theory that Premo steps his game up whenever a southern emcee spits on one of his tracks and adds the rare elder-statesman cosign that still means something in 2009.–Sach O

21. Sean Price – “Figure Four”

Sean Price inevitably drops at least one song each year that’s so amazingly ill that you hold out hope that he’ll put 11 of them together in one album. “Figure Four” is 2009’s pick of the litter, a sneering old man rap clinic that’s custom-made for aging backpackers to wild-out to. As hilarious and talented a writer as hipster favorites Cam’ron, MF Doom and Ghostface, Sean Price is so adverse to trends that he’d forgo that demographic’s fandom to avoid their bullshit, a fact that’s made him the champion of rap’s stubbornly die-hard NY purists. When Sean name-drops Nahright, he’s not currying favor with Eskay so much as shouting out his fan base: the site’s readership sums up his entire audience in one fell swoop. And while critics can complain about his choice of production and refusal to update his style, there’s something immensely satisfying about a rapper who doesn’t give two shits about what people outside the five boroughs (and his corner of the internet) think.–Sach O

20. Lil Wayne – “D.O.A. Freestyle”

By now, every single rap fan should know what comes next when they hear those blaring clarinets. You’ve bobbed your head to it and searched for the sample. Hell, you and your boys have probably even freestyled to it. But out of the multitude of rappers who have laid down vocals over “DOA,” there’s only one rapper who sounds completely at home on it, and it’s not the Carter who the beat was given to. The Mixtape Weezy takes the ball that was given to him via shout-out and runs all the way to the touchdown, with the 27-year-old gleefully navigating the terrain in true Wayne fashion. In addition to the usual fecal metaphors and going mentally-disabled on the beat, he hosts makeup parties (“Paint your face red, you all dolled up,”) fucks the game up like a bad call, name-drops rap pioneer DJ Red Alert for the hip-hop geeks, and ends Aaron Brooks’ career in one line just like Biggie did to Kwame and them fuckin’ polka dots. A bottle of water and two blunts later, Young Carter is cackling his way out of the song, knowing good and well that he had just usurped the King. –Douglas Martin

19. Clipse ft. Cam’ron – “Popular Demand (Popeye’s)”

Clipse were bizarrely tentative and unsure throughout most of their last album, which made “Popular Demand” all the more thrilling. After 2008’s wanton abuse of the word “swagger,” I never wanted to hear it again but there’s no better word to describe the brothers Thornton’s arrogance on this track. Tossing off punchlines like peanut shells, Pusha and Malice shuffle words over a swinging Neptunes beat that combines buzzing synths and chintzy piano melody straight out of Rza’s playbook. It’s Cam’ron who steals the show though with a verse that’s practically one giant double tracked adlib, flipping a style that’s half imitation Jeezy half Cam 3.0. The soundtrack to a rap showdown at high noon, Popeyes isn’t the kind of track that’s made for the dancefloor, it’s the kind of the tune the DJ drops when someone important walks in the room.–Sach O

18. The Knux – “Fuck You”

100 nghệ sĩ hip hop hàng đầu 2009 năm 2022

The Knux spent their 2009 listening to Raw Power, rocking every festival that featured falafel and women with armpit hair, and ingesting enough hallucinogenics to confuse New Orleans with New Mexico. Which would explain why Rah Al Milio’s hair is approaching Hendrixian volume and why the warped tape loop on “Fuck You,” sounds straight out of Abbey Road. Long obsessed with synthesizing the Cadillac music and Wu-Tang worship of their adolescence with the Strokes and Stooges fervor of their early adulthood, the brothers Lindsey produce a winning alchemy, casting aside the white girl gloss of their debut for the sun-split psychedelia of their present. Drums dredged from moats, mangled keyboards, and the disorienting high of the infinite California summer, The Knux produced this year’s sleeper summer jam–like chillwave if it happened to turn towards the hardcore. –JW

17. Cam’ron – “I Hate My Job”

100 nghệ sĩ hip hop hàng đầu 2009 năm 2022

With scant jobs available and fewer jobs still with the potential for career advancement, young workers everywhere are feeling the crush of a lack of a certain future. So when Cameron Giles laments that “hope sits in a casket” on his zeitgeist-diagnosing single “I Hate My Job,” an entire generation, potentially robbed of their future by the greed and lack of foresight of its predecessors, nods solemnly in agreement. Over a stuttering catchy piano riff, Cam’ron’s “I Hate My Job” diagnoses the bitter resentment and apathy of Generation Y better than any song released since the global recession struck, lamenting: “All this bullshit for twelve bucks an hour/Plug Me To Chuck D, wanna fight the power/instead I light the sour before I go in the office.” A transformational single for the traditionally hedonistic and amoral rapper, Cam’ron spits some of his most humanist and empathetic rhymes of his career as he bitterly describes the resigned apathy of “the everyday working woman” and the self-destructive hopelessness of an ex-con trying to find a job. Remember the words of Cameron Giles before any hypocritical baby boomer attempts to accuse my generation of being selfish.–Doc Zeus

16. Wale – “TV in the Radio”

100 nghệ sĩ hip hop hàng đầu 2009 năm 2022

On paper this track was a terrible idea. Pretentious indie rocker+African rappers=awkward post-racial gunk strictly for my H.I.P.S.T.E.R.S. Surprise, surprise! “TV in the Radio” is one of those rare super-group tracks where everyone keeps his ego in check and does what he does best. Dave Sitek’s boom-bap instincts are surprisingly sharp, delivering a stuttering drum pattern punctuated by clipped horns and rumbling subbass that could have only come from someone intimately familiar with Boogie Down Productions. Meanwhile K’Naan and Wale  sound like a more-fun new millennium Black Star. What should have been an awkward collaboration based solely on their respective African heritage instead feels like the most natural pairing in years, with Wale’s midrange contrasting perfectly with K’Naan’s sing-songy alto. In 2009, old rappers started teaming up for “dream projects” (and I use this term loosely) in droves to shore up their fan bases. Let’s hope Sitek, K’Naan and Wale don’t wait until they’re in their forties to bless us with a CD’s worth of this stuff. –Sach O

15. Flu (Blu + Flying Lotus) – “GNG BNG”

100 nghệ sĩ hip hop hàng đầu 2009 năm 2022

One of L.A.’s best rappers hooks up with one of its best producers and magic happens. “GNG BNG” finds Blu hopping on the most overtly boom-bap beat off Los Angeles; the track’s ESG-by-way-of-LSD thump gives Blu a perfect jumping off point to weave a head-spinning web of punchlines and similes over the twisting breaks. Blu is at his prime here, abandoning the self-conscious Resurrection-reflection raps of Below The Heavens for jaunty play between robotic syllable chopping and freeflowing assonance. It’s the first vocal performance over a Flying Lotus beat to actually match the unearthly crackle of Lotus’s sound. And remarkably Blu still finds time to reference Scrooge McDuck, Rick James, the Dukes of Hazard, Parmesan cheese and queefing. –Aaron Matthews

14. The Lonely Island ft. T-Pain – “I’m On a Boat”

It was a rough nine months for Rick Ross. In July of 2008, the Officer Ricky photos were exposed. Then in February of 2009, the complete lunacy that is Ross’s entire musical oeuvre was exposed by a Jewish rap group that’s not even the Beastie Boys. Tough break, William Leanord Roberts the 2nd, but it’s quite the accomplishment that in an otherwise humorless year of music, a joke song could exist as a viable commercial entity, going gold and garnering a Grammy nomination. “I’m On a Boat” is superbly crafted, cleverly written, and just respectful enough of hip-hop tradition that it can be discussed critically. Of course, that’s not the point. The point is T-Pain mocking himself and the word “flippy-floppies” and nautical-themed pashmina afghans. Have some fun every once in a while, rappers. —Trey Kerby

13. Method Man & Redman – “City Lights”

The best part about rap music in 2009 was the spate of unexpected collaborations. From Quik and Kurupt, to Del and Tame One, to Dame Dash secretly purchasing stock in American Apparel and creating a soundtrack to answer Meth’s original question of “what exactly is a panty raid?”, the lack of funds, ease of  communication and transport meant that rappers were more apt to take interesting chances. Granted, pairing Meth and Red–the Eastern Seaboard’s #1 Ranked Stoners for 15 years running–with Bun B makes sense on paper, but Def Jam labelmates ate up all the spots on the first Blackout (or did you think Reggie Noble was a Ja Rule stan?) With Lyor Cohen more apt to bank on Rihanna than Redman these days,  “City Lights” found rap’s Cheech and Chong messing around with auto-tune and kicking red-eyed, trunk-rattling raps alongside Houston’s finest, complete with the ghost of Pimp C lingering for one last hook. I’m starting a petition to get Lawrence Ferlinghetti to make this his theme song. –JW

12. Ghostface Killah ft. Fabolous – “Guest House”

100 nghệ sĩ hip hop hàng đầu 2009 năm 2022

Everytime I hear a Ghostface story rap, I think about what might’ve inspired the Wally Champ’s fable. Maybe it’s angel dust and funny ass weed carriers (see: the majority of Supreme Clientele). Maybe it’s repeat viewings of Ray on Starz (see: “Alex (Stolen Script)”). For “Guest House” off this year’s Ghostdini: Wizard of Poetry, I’m pretty sure Verizon pissed off Black Jesus. Don’t think an all-time top 5 rapper isn’t immune to the cable providers; you might be a Ghost, but we’re only coming on Monday from 11am-5pm, mothafucka! With a beat twice occupied from J.U.S.T.I.C.E. League via Def Jam (see Rick Ross’ “Yacht Club”), Ghostface got his Ready to Die on: epic rap cinema complete with vivid details, gunplay, internal questioning, and an ending that makes you think “I know this probably didn’t happen, but COULD this have really happened to someone in Ghost’s circle?” Every rap purist had to be overjoyed that Fabolous was reduced to a cable technician jumping out the window in his drawers after being pegged as “the black Adam and Eve, some sinful lovers”. “Guest House” makes me want to switch from Comcast to Verizon so I can casually proclaim on installation day that I’ll be getting a visit from a “FiOs mustache wearing muthafucka”. Thank you Ghostface! –Zilla Rocca

11. Rick Ross ft. Kanye West, Lil Wayne & T-Pain – “Maybach Music 2”

Featuring the lushest instrumental opening ever recorded for a rap song, “Maybach Music 2” is everything wrong with Hip-Hop… so why couldn’t I stop listening to it? A gaudy, overproduced monstrosity by an overweight, bearded, former corrections officer, “Maybach Music” is the best pop-rap money can buy and you can bet that Def Jam ponied-up something fierce to get Mr. West and Weezy to drop guest verses, not to mention T-Pain and his hundred layers of auto-tuned vocals. Give them credit though, from the swelling string crescendos to the Miami Vice saxophone line, the song blasts past the point of self-parody into a fantasy world so improbable that Rawse may as well be rapping about moving kilos on the back of a space dragon. Like Camp Lo (yes, I just compared Rick Ross to Camp Lo) Ross’ gangster surrealism is total fiction but taken as such, it’s as entertaining as any other focus-grouped mass-media product released this year. Who knows why Rick Ross still gets to release records, but as long as they feature the two hottest rappers of the moment, the game’s best hook-man, a top notch-ghostwriter and a six-figure production team, there’s no doubt I’ll be entertained by the results.–Sach O

10.  Freddie Gibbs ft. Pill – “Womb 2 The Tomb”

In 2009, Pill and Freddie Gibbs emerged as two of the most talked about rappers on the blogs. Whether or not it was a matter of undeserved hype is less important than the fact that both of them connected with a lot of people who had never heard of them prior to this calendar year. “Womb 2 The Tomb” and its gritty, graffiti-scarred video was a major reason why, a clip that captured two rappers who aren’t out to necessarily redefine their genre but rather work around it’s most common signposts to convey well-worn topics (getting paid, ducking death, dealing drugs) in a naked light that illumines their own unique sagas. They’re lyrical without being pretentious, hard without being audacious, and aware of convention but brazen enough to flout it.  Authenticity may be irrelevant but honesty will never be and I suspect Pill and Gibbs struck a chord with so many people because they felt more real than anything they’d heard in a long time, irrespective of whether or not they actually were. –JW

9. Camp Lo – “Son of A”

Take Raekwon’s fly pelican mockneck butta suede tims slanguistics, add Doom’s emphasis on abbreviated song length for extended quality, toss in triumphantly funky post-College Dropout soul beats handled by Ski Beatz, and inject EPMD’s rhyme partners trade-off routine and you STILL don’t quite have Camp Lo in 2009. Unlike their revered colleagues, Lo-ah haven’t dominated the blogs, the indie thinktanks, the old school revivalist tours, nor the “grown man rap” movement that is giving a home to our former platinum heroes from the 90’s. And it doesn’t seem to matter to Geechie Suede or Sonny Cheeba. They’re having too much fun dropping projects every year like the superb Another Heist. “Son of a” is a snapshot of Camp Lo right now: a jittery wah-wah guitar with soul fever drums that would get your neighborhood Pretty Tone on his feet. Cheeba and Suede run down the list of fathers to their style: Willie D, the Black Panther Party, the D train, even the Jackson 5 when Mike was feeling euphoria. They’re not asking for Black Nostaljacks; they are “sons of the past, fathers of what’s to come, fathers of right now, Lo sons just begun.” —Zilla

8. Lil Boosie – “Loaded”

100 nghệ sĩ hip hop hàng đầu 2009 năm 2022

Loaded” can mean too high, but it also means fueled–in the case of this song, it means both. The necessary supplies to get you through another session, and the wobbly disorientation you get when you start losing things and empathizing with Plaxico Burress. There’s a joyful resignation here, acknowledging a creative debt to a drug, but simultaneously singing its praises. In the first three minutes of the song Boosie demands blunts of train wreck and purple kush–it’s the only way he can keep rolling. Then the clouds in his head turn cancerous, his nose starts running, he sees ghosts of fallen friends, his deceased father Ivy hovering around him. It’s simultaneously a rock-solid endorsement and a damning condemnation, the stuff they didn’t tell you in DARE class, the truth. –JW

7. Kurupt & DJ Quik – “9 X Out of 10”

Like the urban legend concerning Mariah Carey’s voice and garage door openers, it’s a believable conceit that the volcanic bass in “9 X Out of 10” can cause seizures. An acquaintance once told me a story about the time that he was supposed to go to a party with DJ Quik, but first had to accompany him to the record store to purchase some re-mastered Prince albums. The moment they got back into the car and popped the CD in, Quik threw a temper tantrum at the desecration done to the Purple One, canceled plans to go to the party and forced said acquaintance to accompany him back to the studio, where he proceeded to remaster them himself for the next four hours, despite the fact that the acquaintance told him that they sounded perfectly fine in the first place. When he was finally finished, the product supposedly came out sounding pristine and the acquaintance had no idea how Quik did it nor how he’d detected the imperfections in the first place. That’s sort of how I feel about “9 X Out of 10.” I don’t have a clue how he made this beat, nor do I care. All I know is that turning it up really loud can cause Prince Myshkin moments. –JW

6. New Boyz-“You’re a Jerk”

Without “You’re a Jerk,” jerkin’ would’ve been confined to a minor regional dance that flamed out by the Winter Break of ’08. Instead, Ben J and Legacy’s best attempt at bonding a Cool Kids beat to cocky double entendres ended up spawning hundreds of dance crews, imitation rappers, and sent Asylum executives digging into their wallet with the insistence that this one would be bigger than snap, Houston, or hyphy. If perfect pop is one of the most trite terminologies extant, the New Boyz’s debut single is one of the few things worthy of the epithet, a minimal beat with the low end cranked higher than spaceships on Bankhead and a couple of 17-year olds too young to know that they shouldn’t be having this much fun and instinctively aware that they should never look back.--JW

5. Lupe Fiasco - Hồi giáo quốc ca

100 nghệ sĩ hip hop hàng đầu 2009 năm 2022

Vào năm của Lords Hipster Rap Lords 2009, triển vọng rằng một người sùng bái nhạc rock và người sùng đạo nhạc rock không thể quyết định cuối cùng sẽ quyết định với Jimi Hendrix Hồi Quốc ca dường như không thể đạt được. Chắc chắn, một người mới được trang bị cho Urban được trang bị cho người mới phát hiện ra Radiohead qua Torrent sẽ say sưa với cơ hội để nổi bật với các blogger và hai người viết trên một hoặc hai người khác. Thất bại. Gần đây, được MTV coi là không nóng bởi MTV, Lupe đã dỡ một bản mixtape giết người có tựa đề kẻ thù của nhà nước để đáp lại. Chỉ có chi-thị Guevera mới có thể kết hợp oh shit! Những khoảnh khắc xuất hiện với Yorke, ôi ôi, những khổ thơ. Tóc chăm sóc sức khỏe, lái xe bằng đùi, môi giáo dục, mắt HIV, chân môi trường, công lý khiến cô ấy ướt sũng, bộ não giúp bạn có thể, bạn có thể đụ cô ấy nếu bạn phản đối. Mọi rapper khác đã có được nỗi sợ hãi.

4. Thuốc - Bẫy bẫy đi ham

Trap Trap Goin Ham Ham là đĩa đơn Rap căng thẳng nhất, đáng sợ nhất trong năm và trong khi nhiều thứ được làm từ video đi kèm của nó, bài hát thực sự không cần phải có hình ảnh. Tất cả các chi tiết đầy đặn của cuộc sống của Hood đều ở ngay trong phần cắt bằng viên thuốc được báo cáo trực tiếp từ một phường thứ tư địa ngục mà mối đe dọa sẽ sôi sục vào bất cứ lúc nào. Tấn công đường đua bằng một dòng chảy mạnh mẽ thu hút sự hoang tưởng, làm việc quá sức, lối sống của người buôn bán ma túy đến một T; Pill là loại thuốc giải độc hoàn hảo cho những người bị bệnh như dòng chảy của ý thức vênh vang đã biến mất như chủ nghĩa trữ tình và phong cách Hypebeasts tình dục theo giới tính trong GQ. Vẫn còn tốt hơn, bài hát nhịp đập là một con quái vật không khoan nhượng: 808 Hi-Hats, Marching Band Horns, Stucked String ra khỏi một cảnh rượt đuổi và tất nhiên, các chàng trai Beastie đã đưa anh ta vào tờ Thời báo New York. Không Autotune, không có điệu nhảy đồng euro, không có giọng hát R & B; Chỉ cần một cây vợt Cacophonous để emcee xé toạc. Nghe có vẻ như một thứ gì đó mà năm 1989, Tiến sĩ Dre sẽ sản xuất nếu anh ta rạng rỡ 20 năm trong tương lai, Trap Trap Goin Ham Ham là đĩa đơn hip-hop hiếm hoi nhớ rằng một đĩa đơn hip-hop tốt nghe có vẻ như trước khi rap & nhảm nhí. —Sach o

3. MOS def - Supermagic Supermagic

Nó bắt đầu bằng một lời cầu nguyện, phân biệt một đoạn của Malcolm X, phát nổ thành oh ồ ồ ồ, boom-boom-rock-bap và trước khi bạn biết điều gì đã tấn công bạn, Mos def đã trở lại. Wilder hơn bao giờ hết, cuối cùng anh ta đã phát hành nhân vật hoang dã, bluesy, anh ta đã gợi ý về đội ngũ tiếp thị của Rawkus, đã dán nhãn cho anh ta một du khách ba lô quá hợp lý, xé toạc đường đua với cường độ khiến anh ta thất vọng với nhiều năm shenanigans. Anh ấy rap! Anh ấy hát! Anh ấy hét lên! Trong khi đó, nhịp đã nói ở trên bởi oh không tái chế một trong những khoảnh khắc tuyệt vời nhất trong dự án oxy hóa bị đánh giá thấp của anh ấy, băm nhỏ tiếng guitar và giọng hát hoạt động từ độ sâu của cảnh quay axit của Thổ Nhĩ Kỳ và biến chúng thành một âm thanh pan-gobal cho The Mighty Mos để làm điều của anh ấy trên. Mở cửa một trong những năm phát hành rap có chiều dài đầy đủ mạnh mẽ nhất, thì Super Supermagic là động năng thuần túy, âm thanh của Mos def có được sự độc lập của anh ấy và nói với thế giới anh ấy trở lại và sẵn sàng để đá đít. Anh ta biết rằng bạn không thể nhầm lẫn anh ta, chó cái. —Sach o

2. Raekwon ft. Ghostface Killah - Hồi 10 viên gạch

100 nghệ sĩ hip hop hàng đầu 2009 năm 2022

Sự trở lại thành công trong hip hop cũng hiếm như leprechaun là (xem: Rakim; Seventh Seal). Do đó, khả năng không thể của Raekwon trong thời gian chỉ xây dựng 4 Cuba Linx II, thoát khỏi các kho tiền hậu quả đáng sợ chỉ phù hợp với khả năng không thể của phần tiếp theo của album Rap Rap có ảnh hưởng nhất mọi thời đại. Nó chỉ đưa hai thanh vào Raekwon trong thời gian 10 viên gạch để biết rằng Raekwon đã trở lại trong nhà bếp để nấu ăn thứ tuyệt vời đó để khiến miệng bạn tưới nước một lần nữa.

Khi Rae có thẩm quyền dậm chân rapper, họ bước vào tôi, họ muốn gạch, con trai/Nhưng tôi là đầu bếp, giá của tôi là 26, con trai, anh ấy đã phục vụ rằng anh ấy đã quay lại và sẵn sàng lấy lại di sản luôn luôn đúng. Anh ta không phải là một số người hustler đường phố nhỏ, đá những vần điệu sáo rỗng về việc bán thuốc trên khối. Anh ấy là nhà cung cấp chết tiệt và bạn sẽ không nhận được nguyên liệu thuần túy của anh ấy với giá rẻ. Bạn sẽ trả giá đầy đủ. Trong một nhịp đập J-Dillla kim loại, âm thanh, nghe có vẻ chính xác hơn Wu-Tang hơn bất cứ điều gì RZA đã làm trong một thập kỷ, Rae, Ghost và Cappadonna thương mại dữ dội, những vần điệu tàn khốc như năm 1995 một lần nữa. Ghost Being Ghost đánh cắp chương trình như thường lệ nhưng có một người duy nhất không xuất hiện ở đầu trò chơi của họ trong bài hát này. Gạch 10 viên gạch là một tour du lịch của Hip Hop chống đối xã hội, cáu kỉnh ở New York ở mức tốt nhất. Cấmdoc Zeus

1. Jay Electronica - Triển lãm của người Viking C ”

100 nghệ sĩ hip hop hàng đầu 2009 năm 2022

Nas đánh anh ta qua điện thoại, nói, những gì bạn chờ đợi? Mẹo đánh anh ta với một twit, nói, những gì bạn chờ đợi? Diddy, gửi tin nhắn mỗi giờ trên dấu chấm, nói rằng, Khi bạn sẽ bỏ câu thơ đó, Nigga? Bạn mất nhiều thời gian! ” Toàn bộ thế giới hip-hop đang chờ đợi Jay Electronica, người du mục New Orleans, để bỏ tác phẩm kinh điển mà mọi người đều biết là ở anh. Quá nhiều sản xuất đáng trân trọng của Just Just Blaze (một người đàn ông có khả năng tự nhiên để làm bất kỳ rapper nào, chứ đừng nói đến một người thực sự tuyệt vời, nghe như một vị thần) ném đá và tồn tại, kiếm được và mất tiền từ việc bắn xúc xắc.

Không phải vì Nut Nutmeg có một người có người bảo vệ nhạc pop trước mặt nghe có vẻ lớn hơn cuộc sống, nhưng khi Ghostface tạo ra một bài hát rap cổ điển thông qua thơ có ý thức được viết trong nhà tù, Electronica sử dụng một dòng chảy khéo léo và gõ để thả Những ẩn dụ khoa học điên rồ, vào các rapper và đại tiện cho các ban nhạc trang sức và vonfram của họ, nheo mắt vào những tên xã hội đen giả (bạn nghe có vẻ tốt, và bạn chơi một phần tốt/nhưng năng lượng bạn phát ra rất xa lạ), và có lẽ Tuyệt vời nhất trong tất cả các vấn đề gợi lên rằng cảm giác hoài cổ về những ngày trước khi rap trở thành một con bò tiền mặt và chủ yếu là phương tiện nghệ thuật thú vị nhất thế giới. Reverend Run Rocking Adidas trên Hollis Ave, thực sự. Trên triển lãm của Cv, Electronica nhồi nhét rất nhiều trí thông minh, rất nhiều kinh nghiệm, rất nhiều trái tim thành một bài hát, thật dễ dàng để biết lý do tại sao toàn bộ thế giới rap từ các blogger đến tận các huyền thoại đã được kiểm tra đồng hồ của họ khi kiểm tra đồng hồ của họ Và gõ nhẹ vào đôi chân của họ, không kiên nhẫn chờ đợi trên ghim và kim cho Electronica để cung cấp đầu tay đầy đủ của anh ấy. Và đó, các bạn của tôi, là cách một phiên bản không hoàn chỉnh của một bản nhạc được điều khiển trên radio đã trở thành bài hát rap hay nhất năm 2009. Abracadabra. Mạnhdouglas Martin

Chúng tôi dựa vào sự hỗ trợ của bạn để giữ cho POW tồn tại. Hãy dành một giây để quyên góp trên Patreon!

100 nghệ sĩ hip hop hàng đầu 2009 năm 2022

Những gì hông

"Đổ lỗi cho nó" đứng đầu bảng xếp hạng trong mười bốn tuần liên tiếp, và nó được xếp hạng là bài hát số một trong danh sách các bài hát cuối năm của Billboard R & B/hip-hop.Blame It" topped the chart for fourteen consecutive weeks, and it ranked as the number one song on Billboard's Hot R&B/Hip-Hop Songs year-end list.

Ai là rapper nổi tiếng nhất năm 2009?

Eminem trở thành nghệ sĩ bán chạy nhất năm 2009 cho đến nay với việc phát hành Relapse.Rapper Tega, được biết đến là thành viên của Nelly's St. becomes the highest selling artist of 2009 so far with the release of Relapse. Rapper Tega, known for being a member of Nelly's St.

Vua của hông là ai

Shawn "Jay-Z", Carter đã lấy lại vương miện của mình với tư cách là Vua tiền mặt hip-hop hàng đầu mặc dù đã cắt giảm tiền lương từ mức 82 triệu đô la mà ông mang lại trong một năm trước. Reclaimed his crown as the top Hip-Hop Cash King despite taking a steep pay cut from the $82 million he brought in a year ago.

Ai là rapper xuất sắc nhất năm 2008?

50 Cent là số 1 trên các vị vua tiền mặt hip-hop năm 2008 của Forbes, kiếm được 150 triệu đô la vào năm ngoái cho thỏa thuận nước vitamin, doanh số bán quần áo của anh ấy và quần áo G-Unit của anh ấy và hãng thu âm của anh ấy.Theo sau là Jay-Z ở vị trí thứ 2, Diddy ở vị trí thứ 3 và Kanye West ở vị trí thứ 4.Common, Akon, & Lil Wayne đã thực hiện các buổi trình diễn lần đầu tiên trong danh sách. is #1 on Forbes' 2008 Hip-Hop Cash Kings, making $150 million last year for his Vitamin Water deal, his sales of Curtis, and his G-Unit clothing, and his record label. Following behind is Jay-Z at #2, Diddy at #3, and Kanye West at #4. Common, Akon, & Lil Wayne made first time showings on the list.